Vaccinaties:

De jaarlijkse vaccinaties van uw hond, kat en konijn kunnen prima bij u thuis uitgevoerd worden. Ook de eerste vaccinaties van uw pup(s) of kitten(s), dit is gemakkelijker voor u en uw huisdier.
Bij een vaccinatieafspraak hoort uiteraard ook een algemeen lichamelijk onderzoek van uw huisdier.

Wanneer moet mijn hond gevaccineerd worden?

Vaccinatieschema hond:

Pup:

Leeftijd Hondenziekte/Parvo Leptospirose/Parvo Cocktail Rabies* Kennelhoest**
6 weken              x
9 weken              x         x
12 weken      x     x

Volwassen hond:

Wanneer Cocktail Kleine cocktail Rabies* Kennelhoest**
Jaarlijks          x          x
Eens per 3 jaar      x     x

Een pup heeft op de leeftijd van 6 weken z’n eerste vaccinatie nodig, tegen hondenziekte en parvo. Deze vaccinatie is waarschijnlijk al bij de fokker gegeven.
Daarna heeft uw pup met 9 en 12 weken vaccinaties nodig.

Vanaf dan heeft uw hond elk jaar zijn vaccinatie nodig. Het is niet nodig om elk jaar de volledige “grote cocktail” te geven. Sommige onderdelen bieden namelijk langer bescherming dan een jaar. Het schema dat de thuisdierenarts aanhoudt is: ieder jaar de “kleine cocktail” (deze bevat vaccins tegen:leptospirose en para-influenza) en eens per 3 jaar de volledige cocktail (deze bevat vaccins tegen: hondenziekte, hepatitis, para-influenza, parvovirus en leptospirose (ziekte van Weil). Hierbij houden wij natuurlijk ook rekening met hoe uw hond tot nu toe gevaccineerd is.

** Honden die een groter risico lopen op kennelhoest kunnen hier tegen gevaccineerd worden. Mocht uw hond naar een pension gaan is de kennelhoestvaccinatie vaak verplicht. Ook als uw hond naar puppycursus gaat, met de hondenuitlaatservice mee of vaak naar hondenshows gaat is het raadzaam om tegen kennelhoest te vaccineren. Deze vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 9 weken gegeven worden.
De thuisdierenarts gebruikt hiervoor de neusdruppelmethode. Deze geeft na minimaal 72 uur bescherming en is een jaar geldig.

* Indien uw hond meegaat naar het buitenland is het verplicht om uw hond minimaal 3 weken van te voren te laten vaccineren tegen rabies (hondsdolheid). Deze vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 12 weken gegeven worden. De vaccinatie die de thuisdierenarts gebruikt is 3 jaar geldig. Ook heeft uw hond dan een chip en een geldig Europees paspoort nodig.
In sommige landen gelden strengere regels, zoals bloedonderzoek. Op http://www.licg.nl/x0/ vindt u een overzicht van de invoereisen per Europees land.

Wanneer moet mijn kat gevaccineerd worden?

Vaccinatieschema kat:

Kitten:

Leeftijd Katten- en Niesziekte
9 weken                x
12 weken                x

Volwassen kat:

Wanneer Katten- en Niesziekte Niesziekte Rabies* Bordetella**
Jaarlijks       x         x
Eens per 3 jaar               x      x

Een kitten heeft op de leeftijd van 9 weken z’n eerste vaccinatie nodig. Dit is ter bescherming tegen kattenziekte en niesziekte. Deze vaccinatie moet 3 weken later (leeftijd 12 weken) herhaald worden.

Vanaf dan heeft uw kat elk jaar zijn vaccinatie nodig. Uw kat heeft elk jaar de vaccinatie tegen niesziekte nodig. De vaccinatie tegen kattenziekte hoeft maar eens per 3 jaar herhaald te worden.

** Sommige kattenpensions stellen een extra vaccinatie tegen niesziekte verplicht. Dit vanwege een verhoogd risico. Dit is de Bordetella-neusdruppelvaccinatie. Deze moet minstens 3 weken voordat de kat naar het pension gaat gegeven worden. Deze vaccinatie is 1 jaar geldig.

* Indien uw kat meegaat naar het buitenland is het verplicht om uw kat minimaal 3 weken van te voren te laten vaccineren tegen rabies (hondsdolheid). Deze vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 12 weken gegeven worden. De vaccinatie die de thuisdierenarts gebruikt is 3 jaar geldig. Ook heeft uw kat dan een chip en een geldig Europees paspoort nodig.

Wanneer moet mijn konijn gevaccineerd worden?

Uw konijn moet tegen myxomatose en RHD gevaccineerd worden, dit kan vanaf een leeftijd van 5 weken.

Sinds januari 2012 is er een nieuw vaccin op de markt, dat beschermt tegen zowel myxomatose als RHD. RHD is Rabbit Hemorhagic Disease en dit wordt ook wel VHS (Viral Hemorhagic Syndrome) genoemd. Uw konijn is na 1 week beschermd en deze bescherming duurt (met het nieuwe vaccin dat de thuisdierenarts gebruikt) 1 jaar.

Zowel myxomatose als RHD zijn dodelijke ziektes voor een konijn.

Na de vaccinatie wordt er soms een entreactie gezien, dit is een verdikking onder de huid, waar de vaccinatie gegeven is. Dit is een lokale entreactie op de vaccinatie en verdwijnt (normaal gesproken) vanzelf weer na een paar weken.